فتة كوارع

عاملة لك النهاردة يا حبيبى أكلة ترُم عضمك.. أشهر جُملة بتقولها الست المصرية لجوزها لما تكون عاملة له فتة كوارع أو شوربة كوارع.. أكلتنا الشعبية المميزة اللى مليانة دهون ودسامة دى، واللى الست بتعملها عشان تبسط جوزها وتمده بالطاقة.. وتِرُم عضمه عشان يفضل قوى كده وبصحته.. ولأن الإنسان طفس بطبعه.. بيمسك كل حتة فى جسم البقرة أو الخروف ويخترع لها اختراعات عشان يعمل منها أكلة ويبسط نفسه بيها.. مخليناش حاجة فى العجل مكلناهاش، حتى مصارينه بناكلها.. احنا بجد جبارين وملناش حل.. بس العجل ذنبه إيه نعمل فيه كل ده! الفتة طبق رئيسى فى كل بيت مصرى وعربى، وبالنسبة لنا كمصريين منستغناش عنها خصوصا فى موسم العيد الكبير، عيد الأضحى، السفرة مش بتنفع فى العيد غير فى وجود طبق الفتة المصرى الشهير، ومن أكتر أنواع الفتة اللى بيحبها الشعب المصرى، فتة الكوارع، يعنى شوف يا أخى سبحان الله حتى رجل العجل مش مرحومة من جوع بطننا.

فتة الكوارع زى فتة اللحمة اللى بالخل والتوم، الاختلافات بسيطة وهنشرح هنا بالتفصيل طريقة عملها، وازاى تاخدى منها نتيجة أحلى من اللى فى المطاعم، مع العلم إن شغل البيت دايما بيحلو لأنه من ست البيت وبايديها. أغلبنا كلنا كوارع كتير وقليل وبالرغم من ده ميعرفش القيمة الغذائية للكوارع وفوايدها على جسمنا، تعالوا نعرفها سوا.

فوائد الكوارع:

تمدّ الجسم بسعرات حرارية عالية، ممّا يجعلها تعطي الجسم طاقة هائلة لذا فهي تعدّ مثالية في موسم الشتاء للحصول على الدفء.  تحتوي على عناصر غذائية يحتاجها الجسم، مثل: الفسفور، والكالسيوم، والمغنيسيوم، واليود وهذه المعادن تحمي من التهابات المفاصل وهشاشة العظام. تمدّ جهاز المناعة بالكولاجين الضروري للجسم والذي يحمي بطانة الجهاز الهضمي من التقرحات والالتهابات المتكرّرة بفعل العوامل المسببة للقرحة المعديّة والقولون العصبي. تزيد من نضارة البشرة وتساعد في حماية الجلد من التشققات والجفاف وتزيد من رطوبته وحيويته، وقوّة الشعر وصحّته بفضل وجود مادّة الكولاجين، والبروتينات، والفيتامينات، مثل (B6, B12) . تقوّي الدورة الدموية وبناء الخلايا وتجديدها؛ لاحتوائها على البروتين والفيتامينات. تساعد الأمعاء على التخلص من السموم المتراكمة فهي وجبة غنية بالألياف، وتساعد في تخلّص الكبد من السموم. كمية الدهون في طبق واحد من وجبة الكوارع تكفي الفرد لعشرة حصص غذائية من الدهون الضرورية للجسم فمنها دهون حميدة للجسم ومنها دهون تسبب أمراض السمنة. تساعد على تخلّص الجسم من الحساسية تجاه بعض أنواع الأطعمة.  المواد الجلاتينية الموجود في شوربة الكوارع تساعد في شفاء أمراض المفاصل وخشونة الركبة لذا فهي وجبة مثالية لكبار السن الذين يعانون من آلام المفاصل والروماتيزم. تزيد كمية السائل المنوي لدى الرجال فهي بالتالي تحمي من الضعف الجنسي.

المكونات:

كوراع بقرة
2 كوب أرز مصرى
1 كوب شعرية
2 حبة بصل أبيض كبير مُقطعة شرائح
4 فصوم ثوم مفروم
1/2 ملعقة شاى ثوم بودرة
1/2 لتر عصير طماطم
250 جم معجون طماطم
ملح، فلفل أسود، كمون، شطة حمراء خشنة
4 ملعقة طعام زيت نباتى
1/2 لتر زيت قلية
2 ملعقة طعام دقيق
1 ملعقة زبدة
3 ملاعق طعام خل أبيض
عصير 2 ليمونة
3 ورقات لورا
5 فصوص حبهان (هيل)
2 رغيف خبز شامى مُقطع مثلثات

طريقة التحضير

أولا: الكوارع

يتم غسل الكوارع جيدا، وتُنقع فى وعاء عميق به ماء وخل وملح وعصير ليمون، لمدة ساعتين على الأقل، وذلك لضمان التنظيف الممتاز، بعد ساعتين نقوم بتصفيتها من الماء الزائد، لتبدأ عملية طهيها.
فى وعاء عميق، نضع الكوارع بدون إضافة أى زيت أو سمن (لأنها مشبعة بالدهون)، ونحمرها قليلا على النار مع مراعاة التقليب على كافة الجوانب لضمان احمرار كل أجزائها، ثم نُضيف كمية مناسبة من ماء الصنبور للوعاء (تكفى لتغطية سطح الكوارع بالكامل)، ونضع 3 ورقات لورا، و5 حبات من الحبهان (الهيل)، وعود قرفة، والبهارات (ملح، فلفل أسود مطحون)، و نقوم بتغطية الوعاء، ونتركه على نار متوسطة حتى يصل الماء لدرجة الغليان.

نقوم بعدها بتخفيض درجة الحرارة، ونترك الكوارع لمدة حوالى ساعة تقريبا حتى تصل للتسوية الكاملة، ويُمكن اختبار مدى تسويتها بواسطة شوكة، فإذا انغرست الشوكة بسهولة فى دهن أرجل العجل، فإن هذا يعنى وصولها للتسوية الكاملة. تُرفع الكوارع من على النار وتستخرج من الشوربة، وتترك لتبرد قليلا.

ثانيا: تحضير الخبز

يتم تحميص الخبز، بوضعه فى الفرن على درجة 160°م لمدة ربع ساعة تقريبا أو حتى يصبح لونه ذهبيا داكنا، أو قليه فى كمية من الزيت العميق حتى يصبح ذهبى اللون.

ثالثا: الأرز بالشعرية

يُغسل الأرز جيدا بالماء الجارى، ثم يُصفى من الماء الزائد.

فى وعاء عميق، نضع ملعقة من الزيت النباتى مع الزبدة، ثم نُضيف الشعرية ونقلبها جيدا حتى تأخذ اللون الذهبى البنى.

تُضاف إلى الشعرية كمية الأرز المغسول، ونضع 3 أكواب من الماء الساخن إلى الأرز والشعرية، ثم نضيف 3 ملاعق شاى من الملح، ونُقلب المكونات، وبعد غليان الماء، نهدئ النار جدا، ونُغطى الوعاء، ونضع الشياطة أسفل الوعاء، ونترك الأرز بالشعرية حتى يصل لتمام التسوية، بعد حوالى ربع ساعة. نتأكد من تسوية الأرز بتذوق جزء منه بطرف ملعقة.

رابعا: طبقة الصلصة الحمراء بالخل والثوم

للحصول على 1/2 لتر عصير الطماطم، نحضر حبات الطماطم (حوالى كيلو)، ونغسلها جيدا، ونتركها لتجف، ثم نقطعها نصفين، وبملعقة طعام، نفرغ قلب الطماطم من العصير والبذور، ونجمعها كلها فى وعاء ثم نضربها جيدا فى الخلاط للحصول على العصير. أما جلد حبات الطماطم فنحتفظ به فى الثلاجة (البراد) لنستخدمها فى عمل سلطة فى وقت لاحق.

فى وعاء عميق مُناسب، وعلى نار متوسطة، نضيف ملعقتان من الزيت النباتى وبعد تسخينه، نُضيف 4 فصوص من الثوم المفروم للزيت ونقلبه حتى يصفر قليلا، ثم نضيف عصير الطماطم والخل ومعجون الطماطم والملح والفلفل والشطة والكمون وبودرة الثوم، ونضيف حوالى نصف كوب من ماء الصنبور لإعطاء سمك مناسب للصلصة.

تترك الصلصة على نار هادئة جدا حوالى 10- 15 دقيقة حتى تأخذ السمك المطلوب، ثم يُضاف إليها عصير الليمون قبل أن ترفع من على النار بقليل.

خامسا: يصل التقلية

بعد غسل حبات البصل وتقطيعها على شكل شرائح ذات شكل هلالى، نرش عليها ملعقتا طعام من الدقيق، حتى نحصل على الطعم المقرمش.

فى مقلاة بها زيت القلى الساخن، وعلى نار متوسطة إلى هادئة، نضع شرائح البصل ونحمرها حتى تأخذ اللون الذهبى البنى، ثم تستخرج على طبق به ورق مطبخ ليمتص الزيت الزائد.

فى طبق عميق، يتم رص طبقات الفتة، وذلك بوضع الخبز المحمص أولا، ثم الأرز بالشعرية، ثم يتم تسقية الأرز بالعشرية والخبز المحمص بالقليل من شوربة الكوارع، بحيث يُصبح الخبز طريا، ثم يتم وضع الكوارع وتُرش الصلصة الحمراء على كل الطبقات من أعلى. يوضع البصل المحمر فوق قمة الطبق، أو يترك فى طبق جانبى حسب الرغبة.

هاه.. عجبتكوا الوصفة، لو أيوه سيبوا لنا رأيكم فى تعليق، ولو نفذتوا الوصفة صوروها وابعتوا لنا الصورة فى تعليق على صفحتنا على الفيسبوك. يوم ما تعملى فتة الكوارع ممكن تعملى جنبها صينية رقاق باللحمة المفرومة وممبار وتبقى سفرة ملهاش حل.. وبالهنا.

1 comment:

© Gowael7alla Team Eman & Israa 2017. Powered by Blogger.